Historia stylów |
POCZĄTKI Korzenie wszystkich, ćwiczonych współcześnie stylów Tai Chi znajdują się w wiosce rodziny Chen - Chenjiagou w prowincji Henan. Taki wniosek wynika z analizy dostępnych obecnie, najstarszych źródeł pisanych i przekazów rodzinnych. Na temat powstania Tai Chi istnieje kilka teorii, z których najbardziej popularna, związana jest z postacią Chang San Fenga - mnicha taoistycznego z klasztoru Wudan. Należy zaznaczyć, że jest to tradycyjny przekaz, który po raz pierwszy pojawił się w rodzinie Yang. Zgodnie z nim Chang San Feng jest twórcą Tai Chi. Chang San Feng jest postacią na poły legendarną i właściwie nie ma wiarygodnych dowodów potwierdzających jego związki z Tai Chi. Jego postać została opisana w wiarygodnych dokumentach historycznych dotyczących dynastii Ming. Zgodnie z tym źródłem Chang San Feng żył w okresie schyłku panowania dynastii Yuan (1279-1368) i początku panowania dynastii Ming (1368-1644). Dokładne określenie czasu jego życia jest utrudnione, z racji znacznie różniących się zapisów w kronikach. Chang San Feng był powszechnie traktowany jako taoistyczny święty, który znacznie przekroczył granice długości normalnego, ludzkiego życia (co najmniej 300 lat). Poza dyskusją pozostaje fakt, iż klasztor taoistyczny Wudan istnieje, i że nauczane są w nim wewnętrzne sztuki walki oparte na podobnych zasadach co Tai Chi, które jednak różnią się od współczesnych, popularnych stylów Tai Chi. Wiarygodną postacią historyczną z kręgu Tai Chi jest mistrz Wang Tsung Yue (XVIII wiek), autor klasycznego tekstu o Tai Chi. Styl Yang wywodzi się bezpośrednio ze stylu rodziny Chen, ale w swojej historii nie odwołuje się do Chen Wang Tinga, który w zapiskach rodziny Chen jest przedstawiany jako twórca stylu Chen, ale do Chen Chang Xina, który był nauczycielem Yang Lu Chana. Zgodnie z przekazem rodziny Yang, Chen Chang Xin był uczniem Jiang Fa, który z kolei był uczniem Wang Tsung Yue. Nauczycielem Wang Tsung Yue miał być Chang Sung Chi, który studiował wewnętrzne sztuki walki w klasztorze Wudan. W analogiczny sposób wywodzi swoje korzenie styl z wioski Zhaobao, odwołując się do Jiang Fa i Wang Tsung Yue, a w konsekwencji do stylów ćwiczonych w górach Wudan. STYL CHEN Zgodnie z przekazem rodziny Chen, który prezentuje mistrz Chen Xiaowang, uznawany za strażnika stylu Chen, Tai Chi Chuan stworzył Chen Wang Ting żyjący w latach 1597-1664. Miał on połączyć ze sobą wiele form różnych szkół w jeden system. Wyjątkowy wpływ wywarły na niego zapiski generała Qi Jiguanga ("32 formy wystrzałowego boksu" - zbiór form pochodzących z 16-tu szkół; (2) wykorzystał teorię yin-yang jako podstawę swojej sztuki walki; (3) połączył teorie Tradycyjnej Medycyny Chińskiej (tj. jingluo - meridianów i punktów akupunkturowych) z technikami daoyin (posługiwania się skoncentrowaną energią wewnętrzną) i tuna (ćwiczeniami głębokiego oddychania) włączając je w swój system; (4) stworzył techniki chansi ("rozwijania jedwabnego kokonu") i ćwiczenia tuishou (pchających dłoni). Przed pojawieniem się Tai Chi w w rodzinie Chen jej przedstawiciele słynęli ze stylu Pao Chui (wystrzałowego boksu). W klasztorze Shaolin leżącym w tej samej prowincji Henan co wioska Chenjiagou, ćwiczona jest do dzisiaj forma wystrzałowego boksu, która zawiera analogiczne postawy, które występują w Chen Pao Chui. W wiosce Chen ćwiczono też elementy z formy zwanej Hong Quan, która także odpowiada stylowi z Shaolin o takiej nazwie. Te podobieństwa wskazują, na istotny wpływ stylów z klasztoru Shaolin na Tai Chi Chuan rodziny Chen.
STYL YANG Istnieje kilka różnych wariantów historii opowiadającej w jaki sposób Yang Lu Chan nauczył się Tai Chi od Chen Chang Xina. W każdym razie Yang Lu Chan na pewno przybył do wioski rodziny Chen aby uczyć się ćwiczonej tam sztuki walki. Ponieważ była ona rodzinną tajemnicą, uczył się jej potajemnie podpatrując nocne treningi, a za dnia pracował jako parobek. Po przypadkowym ujawnieniu swoich umiejętności został zaakceptowany przez Chen Chang Xina jako uczeń z poza rodziny. Po kilku latach nauki Yang Lu Chan wrócił do swojej rodzinnej miejscowości gdzie miejscowi adepci kung fu postanowili sprawdzić jego umiejętności. Yang przegrał i postanowił wrócić do wioski Chen na dalsza naukę. Po paru latach znów wrócił do Yung Nien i chociaż nie został pokonany przez miejscowych mistrzów to nie przyszło mu to z łatwością. Kolejny raz powrócił do wioski Chen aby kontynuować naukę. Mistrz Chen Chang Xin przekazał mu całą swoją wiedzę. Yan Lu Chan stał się wielkim mistrzem, a sława jego dotarła do dworu cesarskiego, gdzie został nauczycielem straży i rodziny cesarskiej. Yang Lu Chan miał trzech synów. Pierwszy z nich zmarł w młodym wieku, a dwaj pozostali - Yang Ban Hou i uczyli się Tai Chi pod surowym okiem ojca. Yang Ban Hou został wybitnym mistrzem, a swoimi umiejętnościami ustępował tylko ojcu. Yang Jian Hou także osiągnął bardzo wysoki poziom umiejętności. W czasie gdy cała rodzina uczyła na dworze cesarskim istniała jedna "stara" forma, która z pewnymi modyfikacjami jest uczona także do dzisiaj. Zawiera ona fa jing (eksplozywne uwolnienie energii) i kopnięcia z wyskoku (jedno). Najbardziej popularna obecnie forma stylu Yang pochodzi od Yang Chen Fu - syna Yang Jian Hou. Nie ma w niej specjalnych różnic w stosunku do "starej" formy poza sposobem wykonania. Ćwiczona w celach zdrowotnych dla uproszczenia treningu nie zawiera fa jing. STYL WU
STYL SUN STYL ZHAOBAO |